W nawiązaniu do poprzedniego artykułu „PIĘCIOLINIA”, w którym napisałam wyczerpujące informacje dotyczące budowy pięciolinii, przedstawiam Wam propozycje wesołych zabaw z wykorzystaniem wiadomości, które zakładam, że już zostały przez Was drodzy nauczyciele i drodzy rodzice przyswojone. Posiadając wiedzę na temat budowy pięciolinii możecie teraz rozpocząć organizowanie wielu zabaw o różnej tematyce, podczas których, głównym elementem będzie właśnie pięciolinia. Przedstawione poniżej propozycje zabaw może prowadzić rodzic w domu lub nauczyciel w przedszkolu. Zapraszam 🙂

 

ZABAWY Z PRZEDSZKOLAKAMI

 

1. Sensoryczna pięciolinia
Przygotuj: plastikową tacę, mąkę pszenną, planszę z pięciolinią jako wzór

Dzieci siedzą przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje tacę, na której wysypana jest niewielka ilość mąki pszennej lub w razie alergii dowolny jej sypki zamiennik. Mąka powinna być rozprowadzona po całej powierzchni tacy, tak aby była cała biała. Przed dzieckiem kładziemy planszę z pięciolinią.

Pobierz: Plansza – Pięciolinia

Następnie liczymy linie, a gdy już wszyscy będą wiedzieli, że jest ich pięć możemy rozpocząć zabawę. Podczas ćwiczenia możecie włączyć dzieciom piosenkę, na przykład tą, którą słychać w tle filmu zamieszczonego poniżej. Piosenkę można pobrać tutaj:

 

Podczas wesołej zabawy dziecko odwzorowuje pięciolinie brodząc paluszkiem w mące. Gdy pięciolinia będzie już namalowana możecie wspólnie policzyć ilość linii. Czy jest ich pięć?

 

 

2. Makaronowa pięciolinia
Przygotuj: makaron rurki, sznurek, pojemnik na makaron, planszę ze wzorem pięciolinii

Dzieci siedzą przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje pojemnik z makaronem oraz pięć sznurków o długości około 20cm. Na jednym końcu sznurka należy zawiązać spory supełek. Podczas zabawy można włączyć piosenkę o pięciolinii, która znajduje się tutaj:

Podczas słuchania piosenki o pięciolinii dziecko nawleka na sznurek makaroniki. Gdy sznurek na całej swojej długości zostanie zapełniony makaronami należy zawiązać na końcu supełek. Uczestnik zabawy wykonuje pięć makaronowych sznureczków. Po wykonaniu zadania zgodnie ze wzorem znajdującym się na planszy dziecko układa na podłodze makaronową pięciolinię.

Pobierz: Plansza – Pięciolinia

3. Pięcioliniowe klocki
Przygotuj: kolorowe klocki, planszę ze wzorem pięciolinii

Dzieci siedzą na podłodze. Każde dziecko otrzymuje pojemnik z kolorowymi klockami oraz planszę ze wzorem pięciolinii. Podczas słuchania piosenki o pięciolinii dziecko układa z klocków wzór, który widzi na planszy (pięciolinię). Po wykonaniu zadania, siedząc przed swoją budowlą dzieci realizują krótką rymowankę.

PIERWSZA LINIA – dziecko dotyka rączkami pierwszego rzędu
DRUGA LINIA – dziecko dotyka rączkami drugiego rzędu
TRZECIA LINIA – dziecko dotyka rączkami trzeciego rzędu
CZWARTA LINIA – dziecko dotyka rączkami czwartego rzędu
PIĄTA LINIA – dziecko dotyka rączkami piątego rzędu
PIĘCIOLINIA!!!! – dziecko energicznym ruchem burzy całą budowlę

4. Znajdź pięciolinię
Przygotuj: plansze ze wzorem: pięciolinii, pojedynczej linii, klucza wiolinowego, klucza basowego oraz dowolne nagranie dźwiękowe:

Dzieci stoją w rozsypce. Na dywanie rozkładamy w różnych miejscach plansze ze wzorem pięciolinii, klucza wiolinowego lub basowego, nut o dowolnych wartościach rytmicznych. Planszy z namalowaną pięciolinią powinno być tyle, ilu jest uczestników zabawy. Przed rozpoczęciem zabawy ustalamy następujące zasady:

  • przerwa w muzyce – dziecko zatrzymuje się i stoi w bezruchu
  • przerwa w muzyce i hasło linia – dziecko wskakuje na ilustrację linii
  • przerwa w muzyce i hasło pięciolinia – dzieci podnoszą z podłogi plansze z pięciolinią, ustawiają się jedno obok drugiego, unoszą planszę na wysokość klatki piersiowej. Plansze dzieci powinny się delikatnie łączyć tworząc długą pięciolinię.

Podczas melodii dzieci spacerują pomiędzy rozłożonymi na podłodze planszami, starając się nie nadepnąć na żadną z nich.

Pobierz: Plansza – Pięciolinia
Pobierz: Plansza – Klucz wiolinowy
Pobierz: Plansza – Klucz basowy
Pobierz: Plansza – Linia

Pobierz

5. Muzyczny czarodziej
Przygotuj: plansze ze wzorem pięciolinii, plansze z zabawkami

Dzieci siedzą na dywanie tworząc małe kółeczko. W środku utworzonego koła należy rozłożyć trzy lub cztery plansze (w zależności od wieku dzieci), na których namalowane są dowolne zabawki oraz pięciolinia. Plansze należy ułożyć w niewielkich odstępach, jedna obok drugiej. W celu utrwalenia nazwy oraz kształtu pięciolinii zabawę można prowadzić na wiele sposobów:

  • dzieci wpatrują się w ułożony ciąg ilustracji i starają się zapamiętać kolejność ułożonych plansz. Zamykają oczy. Nauczyciel zmienia kolejność plansz. Dzieci odsłaniają oczy, przypominają sobie poprzednie ułożenie, a następnie układają plansze w odpowiedniej kolejności.
  • dzieci wpatrują się w ułożony ciąg ilustracji i starają się zapamiętać rysunki. Zamykają oczy. Nauczyciel chowa jedną planszę. Dzieci odsłaniają oczy i wypowiadają nazwę ilustracji, która zniknęła.

Pobierz: Plansza – Pięciolinia
Pobierz: Plansza – Lalka
Pobierz: Plansza – Miś
Pobierz: Plansza – Piłka

 

ZABAWY Z MŁODSZYMI DZIEĆMI


1. A-kuku to pięciolinia

Przygotuj: planszę z pięciolinią jako wzór

Dziecko stoi w dowolnym miejscu pokoju i chowa się za łóżeczkiem, szafką lub innym domowym rekwizytem, który go zasłania. Co pewien czas (według własnego uznania) maluch wyskakuje z ukrycia, a osoba dorosła trzymając w rękach planszę ze wzorem pięciolinii woła wesołym głosem: „Pięciolinia” lub „A-kuku Pięciolinia”. Pamiętajcie, aby podczas zabawy na waszych ustach był przyklejony szczery uśmiech. To bardzo ważne 🙂

Pobierz: Plansza A-kuku

2. Znikająca pięciolinia
Przygotuj: planszę z pięciolinią jako wzór

Dziecko siedzi na dywanie. Osoba dorosła trzyma w dłoni dwie kartki na których namalowana jest pięciolinia (wzór z poprzedniej zabawy). Jedna kartka jest dla dziecka, a druga dla rodzica/nauczyciela. Podczas zabawy osoba dorosła ze smutną minką gniecie kartkę i mówi zmartwionym głosem: „Pięciolinii nie ma”, a następnie z uśmiechem prostuje kartkę i mówi wesoło: „Pięciolinia jest”. W następnej kolejności dziecko otrzymuje kartkę i próbuje samodzielnie powtórzyć czynności, które wykonała osoba dorosła (dziecko może bawić się również przez cały czas równocześnie z rodzicem). Podczas zabawy pamiętajcie o okazywaniu uczuć: smutku 🙁 gdy pięciolinia zniknie oraz radości 🙂 gdy się pojawi.

Pobierz: Plansza – Pięciolinia

3. Pięcioliniowe bazgroły
Przygotuj: planszę z pięciolinią jako wzór. dowolne nagranie dźwiękowe

Dziecko siedzi na dywanie lub przy stoliczku. Osoba dorosła kładzie na stoliku kartkę ze wzorem pięciolinii (wzór z zabawy nr 1) oraz kolorowe kredki (wystarczą 3-4 kolory). Podczas słuchania nagrania dźwiękowego dziecko maluje na pięciolinii dowolne malowidła. Co pewien czas rodzic wtrąca, krótkie komentarze: „Ładna pięciolinia”. Pamiętajcie o szczerym uśmiechu:) to on jest motorem napędzającym zaangażowanie dziecka w wykonywanie zadania.

Pobierz: Plansza – Pięciolinia

Muzyka: P.Czajkowski: Polka

Pobierz