Muzyka pełni ważną funkcję w rozwoju małego dziecka i zajmuje bardzo istotne miejsce w edukacji przedszkolnej. Wiek przedszkolny, to najbardziej odpowiedni czas na rozpoczęcie edukacji muzycznej. Dlatego tak ważne jest organizowanie zajęć umuzykalniających w przedszkolu. Nauczyciel wychowania przedszkolnego może organizować zajęcia umuzykalniające na różne sposoby. Dzisiaj proponuję Wam drodzy nauczyciele zabawy z maszerowaniem, bieganiem i podskokami.
Ćwiczenie: Słońce i deszcz
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci stoją na obwodzie koła. Przed rozpoczęciem zabawy każdy przedszkolak, kładzie rączki na bioderkach oraz prostuje plecy. Wraz z dźwiękami akompaniamentu wszyscy pięknie maszerują dookoła koła. Gdy w melodii akompaniamentu pojawią się dźwięki wykonane w rejestrze wiolinowym wówczas przedszkolaki unoszą ręce w górę i poruszają dłońmi pokazując jak świeci słoneczko. Jeżeli w akompaniamencie pojawią się dźwięki wykonane w rejestrze basowym wówczas uczestnicy zabawy przykucają i zgodnie z dźwiękami muzyki uderzają dłońmi o podłogę naśladując spadające krople deszczu.
Ćwiczenie: Maszerowanie i zatrzymanie ruchu
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci stoją na obwodzie koła. Przed rozpoczęciem zabawy każdy przedszkolak, kładzie rączki na bioderkach oraz prostuje plecy. Wraz z dźwiękami akompaniamentu wszyscy pięknie maszerują dookoła koła. Gdy w melodii akompaniamentu pojawi się przerwa (pauza muzyczna), wówczas wszyscy uczestnicy zabawy zatrzymują się przyjmując nieruchomą pozę. Nikt nie może się poruszyć! Powrót akompaniamentu pianina jest zaproszeniem do dalszego maszerowania po obwodzie koła.
Ćwiczenie: Maszeruj i przykucnij
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci stoją na obwodzie koła. Przed rozpoczęciem marszu każdy przedszkolak, kładzie rączki na bioderkach oraz prostuje plecy. Wraz z dźwiękami akompaniamentu wszyscy pięknie maszerują dookoła koła. Gdy w melodii akompaniamentu pojawi się dźwięk basowy, wówczas uczestnicy zabawy szybciutko przykucają kładąc obie dłonie na podłodze, a następnie wstają i kontynuują maszerowanie po obwodzie koła.
Ćwiczenie: Maszeruj i klaszcz w dłonie
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci stoją na obwodzie koła. Przed rozpoczęciem marszu każdy przedszkolak, kładzie rączki na bioderkach oraz prostuje plecy. Wraz z dźwiękami akompaniamentu wszyscy pięknie maszerują dookoła koła. Gdy w melodii akompaniamentu pojawi się
przerwa, wówczas uczestnicy zabawy zatrzymują się, wysłuchują uważnie odgłosy i liczą ilość uderzeń (zawsze 3 uderzenia). Następnie klaszczą w dłonie tyle razy ile było zagranych dźwięków (zawsze 3 klaśnięcia).
Ćwiczenie: Maszeruj i klaszcz w dłonie
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci stoją na obwodzie koła. Przed rozpoczęciem marszu każdy przedszkolak, kładzie rączki na bioderkach oraz prostuje plecy. Wraz z dźwiękami akompaniamentu wykonanymi w rejestrze wiolinowym wszyscy pięknie maszerują dookoła koła. Jeżeli w akompaniamencie pojawi się przerwa, wówczas wszyscy uczestnicy zabawy zatrzymują się i obracają się zmieniając tym samym kierunek marszu. Kolejna pauza muzyczna będzie oznaczała ponowną zmianę kierunku.
Ćwiczenie: Marsz na palcach i piętach
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci stoją na obwodzie koła. Przed rozpoczęciem marszu każdy przedszkolak, kładzie rączki na bioderkach oraz prostuje plecy. Wraz z dźwiękami akompaniamentu wykonanymi w rejestrze wiolinowym wszyscy pięknie maszerują dookoła koła. Marsz wykonywany jest na paluszkach. Jeżeli w akompaniamencie pojawią się dźwięki basowe, wówczas wszyscy uczestnicy zabawy zatrzymują się i rozpoczynają marsz na piętach. Oczywiście wszyscy maszerują w tył. Kolejna zmiana rejestru będzie oznaczała ponowną zmianę sposobu poruszania się.
Ćwiczenie: Maszerowanie na siedząco
USTAWIENIE: na obwodzie koła
LICZBA DZIECI: dowolna
WIEK: od 2 do 6 lat
Dzieci siedzą na dywanie tworząc foremne koło. Przed rozpoczęciem zabawy każdy przedszkolak, kładzie dłonie na dywanie, a nogi ugina w kolanach. Podczas akompaniamentu uczestnicy zabawy maszerują tupiąc stopami o podłogę. Powtarzając tą zabawę możemy uderzać rytmicznie dłońmi o podłogę.