Witam wszystkich z Ludowym Przytupem 🙂
Kilka dni temu odbyła się PREMIERA nowych warsztatów muzycznych: „Zabawy i tańce ludowe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej jako element kultury polskiej”. W tym artykule przedstawię Wam wszystkie zabawy, które pokazałam w pierwszej części filmiku instruktażowego. Pod każdą zabawą zamieszczam także PREZENT w postaci nagrania dźwiękowego do danej zabawy, który możecie sobie pobrać 🙂
Życzę Wam udanej zabawy z dzieciakami
dr Marzena Staniek
1. Zabawa taneczna: O dyrydy dy (powiat łowicki)
Przygotowanie do zabawy:
Przed rozpoczęciem zabawy dzieci dobierają się w pary i ustawiają się na obwodzie koła. Pary powinny być zwrócone twarzami do siebie. Podczas śpiewania piosenki dzieci klaszczą w dłonie partnera na wprost i na krzyż. Gdy przedszkolaki opanują ten podstawowy element możemy rozpocząć naukę dalszej części zabawy tanecznej.
Przebieg zabawy:
Uczestnicy zabawy podczas klaskania powoli przesuwają się po obwodzie koła w prawą stronę. Po opanowaniu tego elementu dodajemy następne utrudnienie, a mianowicie na słowa: „Zaklaskajmy, zaśpiewajmy” dzieci wykonują jeden obrót wokół własnej osi, po czym po powrocie do wyjściowego miejsca na słowa: „O dyrydy dy” znowu klaszczą w dłonie swojego partnera.
O dyrydy dy
o dyrydy dy!
Zaklaskajmy, zaśpiewajmy,
o dyrydy dy!
2. Zabawa taneczna: Hop, ciup Hanula (województwo śląskie)
Przygotowanie do zabawy:
Przed rozpoczęciem zabawy należy przygotować dla każdego dziecka kijek o długości od 20-30 cm. Długość kijka powinna być uzależniona od wysokości dziecka.
Przebieg zabawy:
Wszyscy uczestnicy zabawy stają na obwodzie koła zachowując pomiędzy sobą odpowiednio bezpieczne odległości. Dzieci zwrócone twarzą w stronę środka koła trzymają kijek w prawej ręce, pochylają się i wraz melodią piosenki wykonują opisane poniżej czynności:
- na słowo: „hop” wykonują wyskok prawą nogą, a następnie przekładają kijek pod ugiętym kolankiem,
- na słowo: „ciup”, wykonują wyskok lewą nogą i przekładają kijek pod ugiętym kolankiem lewej nogi,
- na słowo: „Hanula” unoszą w górę kijek i potrząsają nim nad głową,
- na słowo: „czosnek” wykonują najpierw wyskok prawą nogą i przełożenie kijka, a potem wyskok lewą nogą i przełożenie kijka. Podczas wykonywania tej czynności należy podzielić wyraz czosnek na dwie sylaby,
- na słowo: „cebula” unoszą w górę kijek i potrząsają nim nad głową,
- na słowa: „Żebyś się Ty nie …” wykonują wyskoki na zmianę raz prawą, a raz z lewą z równoczesnym przekładaniem kijka pod ugiętymi kolankami,
- na słowa: „hop, ciup, Hanula” powtarzają wszystkie opisane powyżej czynności,
- zabawę powtarzamy kilkakrotnie zwiększając jej tempo.
Hop ciup, Hanula
Czosnek, cebula.
Żebyś się Ty nie wstydziła,
Koszule se ususzyła
Hop ciup, Hanula
Czosnek, cebula.
SZKOLENIE: Zabawy i gry ludowe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
3. Zabawa taneczna: Tam za góreczką (województwo Łódzkie)
Przygotowanie do zabawy:
Przed rozpoczęciem zabawy należy przygotować szarfy gimnastyczne lub zamiennie sznurki o długości około 1 metra. Każdy przedszkolak powinien otrzymać dwa rekwizyty, które kładzie na podłodze przed sobą w kształcie krzyżyka.
Przebieg zabawy:
Pierwszą część piosenki śpiewamy wolno, a dzieci do rytmu melodii przekładają raz prawą, a raz lewą nogę nad szarfą, kierując swoją stopę w pole utworzone przez ułożone na podłodze szarfy lub sznurki. Drugą część piosenki śpiewamy szybciej, a dzieci przeskakują przez szarfy krzyżując nogi (stopy powinny być tak samo układane jak w pierwszej części zabawy). Podczas śpiewania kolejnych szybkich zwrotek możemy: skakać do przodu i do tyłu, na skos, itd.
Tam za góreczką siedział zając
tak nóżkami przebierając
I ja zając i ty zając,
tak nóżkami przebierając
I ja bym tak przebierała,
Gdybym takie nóżki miała,
Jak ten zając
Tam za góreczką skacze zając
Jarzyneczki sobie wybierając
Tu kapusta tam buraczek
To najlepszy mój przysmaczek
Bom jest zając
Już z góry góreczki pędzi zając
nóżeczkami sobie przebierając
Bo przestraszył się wróbelka
co na krzewie sobie ćwierka
Jak to zając
4. Zabawa taneczna: Mam babę mam (województwo Łódzkie)
Przygotowanie do zabawy:
Przed rozpoczęciem zabawy należy przygotować dwa długie kije lub zamiennie dwa makarony basenowe o długości 170 cm. Przedszkolaki siadają na obwodzie koła. Do środka okręgu wchodzi dwójka nauczycieli (zamiennie nauczyciel i dziecko), którzy będą trzymali za końce obu kijów lub makaronów basenowych oraz jedno dziecko.
Przebieg zabawy:
W rytmie przyśpiewki osoby trzymające kije uderzają nimi o podłogę oddalając je od siebie, a przybliżając je uderzają nimi jeden o drugi. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, aby nie uderzyć się kijami lub makaronami basenowymi w palce dłoni. Natomiast zadaniem przedszkolaka stojącego obok będzie wskakiwanie do środka pola, które utworzy się podczas rozchylenia kijków i wyskakiwanie na zewnątrz w momencie ich zbliżenia, gdy pole zostanie zamknięte.
Mam babę mam, ale ją sprzedam.
Dawają mi uoj za nią, uoj za nią
dwadzieścia i trzy
Nie dam jej za dwadzieścia trzy,
baba ładnie patrzy.
Baba jest moja.