Pluszowy miś to zabawka, a także symbol, który posiada niezwykłą historią. Wszystko zaczęło się od prezydenta Stanów Zjednoczonych – Teodora Roosvelta, który w 1902 roku wybrał się z przyjaciółmi do lasu na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano komiksem w waszyngtońskiej prasie. Czytelnikiem waszyngtońskiej gazety był między innymi producent zabawek, który zainspirowany tym wydarzeniem stworzył nową zabawkę dla dzieci, w formie pluszowego misia. Owa zabawka została nazwana Teddy Bear, co było nawiązaniem do imienia prezydenta USA.

 

1. Zabawa: Misiu, misiu pokaż łapki
(Zabawa pochodzi z książki M. Staniek – Muzyczna Akademia Przedszkolaka część 1)

PIOSENKA

Misiu, misiu pokaż łapki
Misiu, misiu załóż klapki
Misiu, misiu obróć się
Misiu, misiu złap mnie

Pobierz: Misiu, misiu

Przebieg zabawy:
Dzieci stoją w kole wiązanym. W środku koła znajduje się jedna osoba, która pełni rolę misia. Przedszkolaki poruszają się w prawą lub lewą stronę śpiewając piosenkę, a „miś” wykonuje polecenia według podanego poniżej opisu. Po zakończeniu piosenki dziecko pełniące rolę „misia” próbuje złapać dowolnego przedszkolaka. Złapany przedszkolak wchodzi do środka koła. Podczas powtórzenia zabawy w środku będą stały dwa misie. Zabawa kończy się w momencie, gdy na obwodzie koła będzie stało mało dzieci. 

Misiu, misiu pokaż łapki
  • dziecko stojące w kole pokazuje obie dłonie
Misiu, misiu załóż klapki
  • dziecko stojące w kole pochyla się i naśladuje ubieranie butów
Misiu, misiu obróć się
  • dziecko stojące w kole obraca się dookoła własnej osi
Misiu, misiu złap mnie
  • miś łapie dzieci, które stoją na obwodzie koła. Jeżeli przedszkolak nie chce być złapany, musi przykucnąć.

 

2. Zabawa: Miś jest tu, Miś jest tam
(Zabawa pochodzi z książki M. Staniek – Muzyczna Akademia Przedszkolaka część 1)

 

PIOSENKA

Miś jest tu, Miś jest tam
pluszowego misia w rączkach mam.
Miś jest tu, Miś jest tam
z pluszowym misiem tańczę raz i dwa.

 

Przebieg zabawy:
Dzieci stoją na obwodzie koła (twarzami do jego środka). Każdy przedszkolak trzyma w rączkach swojego pluszowego misia. W raz z melodią piosenki uczestnicy wykonują opisane poniżej czynności w coraz to szybszym tempie 🙂

Miś jest tu
  • dzieci poruszają się krokiem dostawnym w prawą stronę
    lub
  • dzieci poruszają się małymi kroczkami w przód (pomniejszają koło)
Miś jest tam
  • dzieci poruszają się krokiem dostawnym w lewą stronę
    lub
  • dzieci poruszają się małymi kroczkami w tył (powiększają koło)
pluszowego misia w rączkach mam.
  • dzieci zatrzymują się i unoszą swoje misie wysoko w górę
Miś jest tu
  • dzieci poruszają się krokiem dostawnym w prawą stronę
    lub
  • dzieci poruszają się małymi kroczkami w przód (pomniejszają koło)
Miś jest tam
  • dzieci poruszają się krokiem dostawnym w lewą stronę
    lub
  • dzieci poruszają się małymi kroczkami w tył (powiększają koło)
z pluszowym misiem
tańczę raz i dwa.
  • dzieci wykonują jeden pełny obrót wokół własnej osi

 

 

3. Zabawa: Idzie miś, głodny miś
(Zabawa pochodzi z książki M. Staniek – Zabawy z muzyką klasyczną część 3 – Zima)

Przygotowanie do zabawy:
Dzieci siadają na dywanie w dowolnym miejscu sali. W celu uatrakcyjnienia zabawy każdy przedszkolak może mieć na głowie założoną opaskę z uszkami misia, a na dłoniach założone rękawiczki. Przedszkolaki otrzymują dwie plansze z namalowanymi misiami (format A4), które powinny być ze sobą zlepione za pomocą taśmy klejącej.

Plansze można pobrać tutaj:
Pobierz: PLANSZA NR 1
Pobierz: PLANSZA NR 2

Przebieg zabawy:
Wraz z dźwiękami muzyki klasycznej (E. Grieg – W grocie króla gór) dzieci pokazują paluszkiem wskazującym prawej ręki kolejne misie, które namalowane są na planszy nr 1, a następnie paluszkiem wskazującym lewej ręki te misie, które znajdują się na planszy nr 2.
Uwaga: Nie można pomylić plansz.

Pod koniec zabawy z muzyką klasyczną wszyscy uczestnicy zabawy gniotą w kulkę obie kartki i naśladują czynności gryzienia oraz klepania się po brzuszku.

Pobierz: Idzie miś, głodny miś

 

4. Zabawa: Przebudzenie misia
(Zabawa pochodzi z książki M. Staniek – Zabawy z muzyką klasyczną część 2 – Wiosna)

Dzieci siadają na dywanie w dowolnym miejscu sali. W celu uatrakcyjnienia zabawy każdy przedszkolak może mieć na głowie założoną opaskę z uszkami misia. Wraz z dźwiękami muzyki klasycznej (R. Schuman – Taniec misia) dzieci wykonują opisane poniżej czynności:

1
  • Dzieci leżąc na podłodze zwinięte są w kłębuszki. Podczas melodii powoli unoszą swoje ciało przybierając postawę na czworakach. Powoli poruszają ręką lewą i prawą naśladując przeciągającego się po zimowym śnie.
2
  • Dzieci chodząc na czworakach naśladują ruchem zaspanego misia.
3
  • Wykonują dwa ruchy przypominające przecieranie oczu. Podczas dźwięków przecierają oczko prawe.
4
  • Wykonują dwa ruchy przypominające przecieranie oczu. Podczas dźwięków przecierają oczko lewe.
5
  • Dzieci opadają bezwładnie na ziemię. Miś zasnął.
6
  • Misie tańczą wesoło. Na zakończenie wykonują piękny ukłon.

 

Pobierz: Przebudzenie misia – wzór

Pobierz: Przebudzenie misia

 

5. Zabawa: Zasypiające misie
(Zabawa pochodzi z książki G. Wójtowicz – Logopedyczny Kogiel-Mogiel)

WIERSZYK

Mały bury miś
chciałby spać już dziś.
Łapkę cicho ssie,
do snu tuli się.

Zabawa polega na przeciąganiu samogłosek w sylabach. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczycielka opowiada, że jesienią misie są zmęczone ponieważ czeka je zimowy sen. W związku z czym mówią bardzo powoli. Dzieci wypowiadają słowa wierszyka najpierw w normalnym tempie, potem coraz bardziej przeciągając samogłoski. Podczas recytacji dzieci poruszają się krokiem dostawnym po okręgu. Zatrzymują się po każdej frazie.

 

6. Zabawa: Misiowe podskoki
(Zabawa pochodzi z książki M. Staniek: Zabawy z muzyką klasyczną – Zima)

Każdy przedszkolak otrzymuje 4 plansze z misiami, które powinny być wydrukowane na kartkach różnego koloru (niebieska, czerwona, żółta, zielona). Dzieci układają plansze jedna obok drugiej zachowując dość duże odstępy. Podczas melodii piosenki o misiu dzieci chodzą wkoło swoich plansz. Nauczyciel w dowolnym momencie włącza pauzę, a dzieci zatrzymują się i ustawiają naprzeciw swoich misiaczków. W następnej kolejności prowadzący zabawę wymienia kolejno cztery kolory np. żółty miś, niebieski miś, czerwony miś, zielony miś. Przedszkolaki zapamiętują kolejność wypowiadanych kolorów, a następnie skaczą po kolorowych kartkach w takiej kolejności w jakiej wskazał nauczyciel.

Pobierz: Plansza miś

 

7. Zabawa: Pyszne smakołyki
(Zabawa pochodzi z książki M. Staniek: Melorytmiczna Koncepcja Wspomagająca Naukę Czytania)

WIERSZYK

Na dywanie siedzi miś.
Coś smacznego zjadłby dziś.
Powiedz misiu nasz kochany
co ugotować mamy.

Pomoce:
Przed rozpoczęciem zabawy należy przygotować jedno małe krzesło, papierową opaskę na głowę z uszkami misia oraz pięć małych i pięć dużych kartoników z dowolnymi literami.

Pobierz: Smakołyki – plansze

Przygotowanie:
Dzieci siadają w półkolu. Nauczyciel wybiera jednego przedszkolaka, który siada na krzesełku naprzeciw uczestników zabawy. Następnie zakłada mu opaskę z uszkami, do której przyczepiona jest karteczka z dowolną literą (dziecko nie widzi tej litery). Dodatkowo na podłodze przed siedzącym na krześle dzieckiem układa duże plansze z literami, które będą wykorzystane do zabawy.

Przebieg zabawy:
Dzieci mówią krótką rymowankę, realizując prosty układ rytmiczny. Po zakończeniu recytacji dziecko odgrywające rolę misia wypowiada różne produkty, które można zjeść (warzywa, owoce), rozpoczynające się od liter, które są zapisane na leżących przed nim planszach. Jeżeli „miś” wymieni produkt, który nie rozpoczyna się na literę przyczepioną do opaski znajdującej się na jego głowie wówczas dzieci mówią: „Oj nie, nie. Miś nie naje dzisiaj się”. Natomiast jeżeli wymieni nazwę produktu rozpoczynającego się na literę, którą ma przyczepioną do opaski wówczas przedszkolaki klaszczą w dłonie mówiąc: „Oj tak, tak misio pełny brzuszek ma”. Zabawę powtarzamy zmieniając osobę odgrywającą rolę misia.

 

8. Zabawa: Misiowa maska

Przygotuj dla każdego dziecka okrągły papierowy talerzyk, jedną kartkę brązowego papieru, brązową farbkę, pędzelek, kubeczek z wodą oraz patyczek i klej wikolowy. 

1. Talerzyk zegnij na pół i wytnij cały środek pozostawiając tylko obwódkę talerzyka.
2. Pomaluj brązową farbką całą obwódkę talerzyka.
3. Wytnij z brązowego papieru dwa uszka, a następnie przyklej je do białej części talerzyka.
4. Przyklej patyczek.
5. Misiowa maska jest już gotowa 🙂

 

You Might Also Like